audiobook

Καλώς ήλθατε στον ιστότοπο των ΗΧΗΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ της Διεύθυνσης Εκδόσεων του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων – «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ».

Η Διεύθυνση Εκδόσεων έχει δημιουργήσει για ένα μέρος των σχολικών βιβλίων μια πιλοτική ηχητική έκδοση με σκοπό να διερευνηθούν και να επιλυθούν αφενός σημαντικά τεχνικά ζητήματα και αφετέρου ζητήματα παιδαγωγικής φύσης, όπως οι λεκτικές περιγραφές μη κειμενικού περιεχομένου των σχολικών βιβλίων.

Στόχος του έργου αυτού είναι η ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης και οργανωμένης μεθοδολογίας μετατροπής των σχολικών βιβλίων σε ηχητική μορφή για τις ανάγκες χρηστών – μαθητών με αναπηρίες όρασης.

Ο ιστότοπος και το περιεχόμενό του αποτελεί μέρος της μελέτης που υλοποιείται στο πλαίσιο του Πακέτου Εργασίας 1 "ΜΕΛΕΤΗ 1: Διαδραστικά ηχητικά βιβλία για μαθητές με προβλήματα όρασης" του Υποέργου 1 "Μελέτες για την αναβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών και τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης" της Πράξης "Μελέτες για την αναβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών και τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και Δράσεις Προβολής του ΥΠΑΙΘΑ", ενταγμένης με Κωδικό ΟΠΣ 5224707 στο «ΤΠΑ ΥΠΑΙΘΑ - ΤΟΜΕΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ 2021-2025», σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. 142488/Β9/Φ34/806/27-11-2024 απόφαση ένταξης (ΑΔΑ: ΕΞΑΔ46ΝΚΠΔ-ΟΞ6).

ΥΛΙΚΟ

ΟΛΟΚΛΗΡΑ ΒΙΒΛΙΑ

Τα παρακάτω βιβλία έχουν επιλεχθεί για την διερεύνηση και την επίλυση κάποιων σημαντικών τεχνικών ζητημάτων που αφορούν στη μετατροπή του διδακτικού υλικού από έντυπη σε ηχητική μορφή.
Έχουν αναπτυχθεί δυο τύποι βιβλίων:

α. με τεχνολογία TTS (text to speech: τεχνολογία αυτόματης ανάγνωσης)
β. ηχογραφημένα ( με ήχο αφηγητή)

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΒΙΒΛΙΩΝ

Στην ακόλουθη λίστα μπορείτε να κατεβάσετε και να ακούσετε δείγματα του βιβλίου της Βιολογίας Β' & Γ' Γυμνασίου με ηχογράφηση ή με τεχνολογία TTS (text to speech: τεχνολογία αυτόματης ανάγνωσης). Τα δείγματα εμπεριέχουν την πληροφορία του βιβλίου της Βιολογίας μέχρι και το κεφάλαιο 1 και σας βοηθούν να ανακαλύψετε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των δυο αυτών τεχνολογιών ηχητικού βιβλίου.  

ΛΕΚΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ

Η λεκτική περιγραφή είναι κείμενο που δεν υπάρχει στην αρχική μορφή του βιβλίου, αλλά πρέπει να δημιουργηθεί και να ενσωματωθεί στο ηχητικό βιβλίο με τρόπο κατάλληλο ώστε να βοηθήσει το μαθητή με προβλήματα όρασης να καταλάβει το περιεχόμενο που δεν μπορεί να δει. Λεκτικές περιγραφές απαιτούνται αφενός για την απόδοση του μη λεκτικού περιεχομένου ενός βιβλίου, όπως είναι οι εικόνες, τα διαγράμματα και οι χάρτες. Συχνά, όμως, μπορεί να παρουσιαστεί η ανάγκη για λεκτική περιγραφή και σε κάποια είδη ασκήσεων, των οποίων η δομή ή το περιεχόμενο παρουσιάζει ιδιαιτερότητες, όπως είναι οι ασκήσεις αντιστοίχισης ή οι ασκήσεις με συμπλήρωση κενών κ.α.

Απώτερος σκοπός είναι να δημιουργηθεί ένα ενιαίο πρότυπο λεκτικών περιγραφών ανά κατηγορία μη λεκτικού περιεχομένου (π.χ. ανά είδος άσκησης).

Ανάλογα με το είδος του ηχητικού βιβλίου, οι Λεκτικές Περιγραφές ενσωματώνονται στο ηχητικό βιβλίο με διαφορετικό τρόπο. Στα ηχογραφημένα βιβλία oι λεκτικές περιγραφές ηχογραφούνται. Στα βιβλία με τεχνολογία TTS, εισάγονται ως alt text (εναλλακτικό κείμενο) μέσα στην ροή του βιβλίου.

Παρακάτω θα βρείτε τις Λεκτικές Περιγραφές των εξής βιβλίων:

Φυσική Β΄ Γυμνασίου [γραπτές Λεκτικές Περιγραφές]
Βιολογία Β΄ & Γ΄ Γυμνασίου [ηχογραφημένες Λεκτικές Περιγραφές]

ΟΔΗΓΙΕΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ

ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΒΙΒΛΙΩΝ

Μπορείτε να βρείτε οδηγίες για την δημιουργία Ηχητικών Σχολικών Βιβλίων πατώντας στον ακόλουθο σύνδεσμο: Εγχειρίδιο Οδηγιών Δημιουργίας Βιβλίων

ΠΛΑΝΟ ΕΡΓΟΥ

Η 1η φάση του έργου (Ιανουάριος – Ιουνιος 2025) περιλαμβάνει τις εξής επιμέρους εργασίες:

• Ανάπτυξη πλαισίου διαδικασιών, κανόνων και μετρικών αξιολόγησης για την δημιουργία ηχητικών σχολικών βιβλίων

• Καθορισμός/προτάσεις λύσεων σε προβλήματα τεχνικής φύσης

• Καθορισμός προδιαγραφών λεκτικών περιγραφών

• Συγκέντρωση υπάρχοντος εκπαιδευτικού υλικού και κατασκευή νέου που θα αποτελέσουν το υλικό προς αξιολόγηση από ομάδα εκπαιδευτικών

• Δημιουργία ιστοτόπου στον οποίο θα αναρτηθεί το υφιστάμενο υλικό, καθώς και το νέο υλικό που θα αναπτύσσεται.

Η 2η φάση του έργου (Ιούλιος – Δεκέμβριος 2025) περιλαμβάνει τις εξής επιμέρους εργασίες:

• Δημιουργία απτικοποιημένου συνοδευτικού υλικού που θα χρησιμοποιεί ο χρήστης για την μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού.

• Ανάπτυξη πλαισίου συνεργασίας με εθελοντές εκπαιδευτικούς για την αξιολόγηση του υλικού.

• Ανάρτηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης αναφορικά με την επάρκεια, εργονομία των εκπαιδευτικών υλικών, τεχνικών εξειδικεύσεων και διατυπώσεων του οδηγού εφαρμογής

• Αξιολόγηση του συνολικού υλικού και κατάθεση προτάσεων για την ολοκλήρωση και ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου οδηγού εφαρμογής

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΥΠΕΠΘ
ITYE
Cti Publications